Rozwój rynku beauty
Podsumowanie roku 2012
Rok
2012 upłynął pod znakiem zapytania. Wiele firm kosmetycznych,
producentów kosmetyków oraz urządzeń ze względu na wszechobecny kryzys
ekonomiczny nie były w stanie obrać kierunku czy specjalizacji, którym
mogłyby podążać.
Niektóre
firmy decydowały się na obranie filozofii ceny, czy obniżka kosztów
produkcji oraz niską ceną sprzedaży poprzez szerokie kanały dystrybucji
dotarcie do jak największej liczby klientów.
Niestety
taka polityka jest skuteczna na rynku profesjonalnym, ale wyłącznie na
krótki okres czasu. Profesjonaliści szybko zauważają, że tracą swoich
klientów na produkty i usługi z prostego powodu: Jeżeli klientka może
sobie kupić te same produkty w sklepie czy drogerii niedaleko domu lub
pracy, to, po co ma je kupować u swojej kosmetyczki? To samo tyczy się
zabiegów. Wiele jest opartych na tych produktach, więc podstawowe
zabiegi pielęgnacyjne mogę sobie sama zrobić w domu…..
Co było na topie?
Zeszły
rok był dość ciekawym czasem dla branży Beauty. Istnym poligonem testów
i prób dla wielu dziedzin. Pozwoliło to na wyciągnięcie wniosków,
jakimi ścieżkami będziemy się poruszać w roku 2013….
Wiele firm starało się wybrać swój kierunek, który w następnych latach będzie tym właściwym i atrakcyjnym dla rynku.
Wiecznie
topowym trendem jest rynek szkoleń. Każdy chce podnosić swoje
umiejętności oraz wiedzę, ale niestety da się zauważyć, że poziom
szkoleń jeszcze wciąż wymaga udoskonalenia. Dlatego na rynku dało się
zauważyć kilka firm, które stanęły na wysokości zadania i oferują
bezkonkurencyjne szkolenia zarówno marketingowe jak i praktyczne.
W
branży zabiegowej pokazało się kilka nowości, które w 2013 roku będą
bezapelacyjnie triumfowały w dziale zabiegów nieinwazyjnych, ale i
branża zauważyła, że kosmetolodzy i kosmetyczny coraz śmielej sięgają po
dział dotąd zarezerwowany (nie wiem, dlaczego, bo brak podstaw
prawnych) dla lekarzy.
Jeżeli
chodzi zaś o rynek produktowy nie dało się zauważyć nurtu produktów ECO
oraz produktów z pogranicza kosmetologii a medycyny estetycznej.
Osobiście zauważyłem powstanie nowego nurtu, który można określić mianem
kosmetologii estetycznej. To grupa produktów i usług mało lub
umiarkowanie inwazyjnych, które może wykonywać kosmetyczka lub
kosmetolog, ale do wykonania tych zabiegów konieczne są produkty
posiadające specyficzne dopuszczenia.
Jakie problemy były w branży?
Moje
badania oraz szeroko pojęty wywiad wśród gabinetów, inwestorów jak i
wykonawców zabiegów i usług wykazały, że kłopotem był rynek zakupów
grupowych. Wyniszczający budżety oraz markę salonów. Wiele inwestorów
schwytanych w sidła i obietnice handlowców dało się skusić na współpracę
z tymi firmami i teraz już sami mówią, ze nigdy więcej…. No cóż po raz
kolejny Polak mądry po szkodzie…….
A konsultanci i doradcy mi mówili: nie, proszę tego nie robić, jest wiele innych sposobów na pozyskanie nowych klientów….
Drugi dość ciekawy, lecz nie do końca zauważony temat, to kończące się uprzywilejowania dla nowych przedsiębiorców.
Wiele
kosmetyczek dwa lata temu zakładało swoje gabinety otrzymując dotację z
urzędów na rozpoczęcie działalności oraz bardzo atrakcyjne warunki w
ZUS-ie. Młoda osoba otrzymywała około 20 tysięcy złotych często bez
dodatkowych środków własnych otwierały gabinet oczywiście wyposażając go
w najtańszy sprzęt oraz najtańsze produkty do zabiegów. Skutkiem takich
działań były zanizane ceny oferowanych zabiegów (często dumpingowe)
niskie koszty oraz składki umożliwiały oferowanie tak zanizanych cen.
Niestety klientki, które oczywiście skuszone niskimi cenami licznie
odwiedzały takie gabinety, ale po upływie 2 lat nagle okazało się, że po
podniesieniu składek do wysokości normalnej nie da się już utrzymywać
tak niskich cen i klientki masowo zaprzestawały uczęszczania do tych
salonów często nie do końca spełniających wymogów i oczekiwań klientów.
Przecież za taką samą cenę można pójść do ekskluzywnego salonu, gdzie
usługa jest na najwyższym poziomie za taką lub podobną cenę.
Trendy na 2013 rok
Rok 2013 pod wieloma względami oraz według wielu specjalistów będzie rokiem przełomowym.
Osobiście
uważam, że ten rok pokaże w naszej branży kierunki, jakimi będziemy
podążać przez następne lata. Nasze doświadczenia pokazały, że wytyczanie
trendów przez specjalistów nie jest najlepszym rozwiązaniem. Każdy jest
indywidualny i kierowanie się takimi wskazówkami nie dla każdego jest
odpowiednie. Przykłady można mnożyć…. W modzie czy fryzjerstwie
doskonale je zauważamy. Kreatorzy twierdzą, że w tym czy innym okresie
modny będzie kolor różowy a fryzury krótkie i asymetryczne, ale
większość pań już się przekonała na własnej skórze, że nie każdej to
odpowiada i pasuje do jej wnętrza czy figury lub kształtu twarzy….
Kosmetyka
funkcjonuje troszkę inaczej, ale możemy wyróżnić kilka ciekawych nurtów
i kierunków, które w roku 2013 roku będą się intensywnie rozwijać. W
kosmetyce pielęgnacyjnej numerem jeden będzie ekologia. Kosmetyki
ekologiczne, naturalne świętują triumfy, są na topie i w roku 2013 roku
będzie mocno ekspansywnie się ten rynek rozwijać. W porównaniu do innych
kosmetyków wzrost sprzedaży ekologicznych jest najwyższy. W zabiegach
pielęgnacyjnych oraz upiększających bezwzględnie branża swój wzrok
kieruje do zabiegów nieinwazyjnych. Na ostatnim kongresie medycyny
estetycznej omawiano bardzo szeroko wykorzystanie tlenu w kosmetyce. Ten
rok mocno będzie stawiać na terapie upiększające i modelujące z
wykorzystaniem preparatów o bardzo skoncentrowanych składach.
Mezoterapia oraz wszelkie zabiegi mało lub średnio inwazyjne będą przez
klientów coraz częściej wykonywane.
Jednak
najważniejszy nurt i kierunek, na jaki będzie w tym roku kładziony
nacisk, to edukacja profesjonalna w branży oraz edukowanie naszych
klientów. Klienci lubią wiedzieć coraz więcej i chcą wiedzieć, co im
jest robione w salonie, ale jednocześnie pielęgnacja domowa jest na
bardzo słabym poziomie. W tym roku będziemy chcieli to zmienić….
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz